El fill de Saül

índexSaul fia Seguint el programa d’activitats del Projecte pedagògic Manresa-Mauthausen, aquest diumenge 24 d’abril, 2016, projecció del film hongarès “El fill de Saül”; direcció de László Nemes.  Amb la col·laboració del Cine Club Manresa. A les a les 18:15h Auditoria de la Plana de l’Om.     Trailer

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Guió: László Nemes, Clara Royer
Intèrprets: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Sándor Zsótér
Durada: 107 min
Nacionalitat: Hongria / 2012
Format: Digital

L’any 1944, durant l’horror del camp de concentració d’Auschwitz, un presoner jueu, membre dels ‘Sonderkommando’ -encarregats de cremar els cadàvers dels presoners gasejats- , troba certa supervivència moral tractant de salvar dels forns crematoris el cos d’un nen que pren com el seu fill.

OSCAR A LA MILLOR PEL·LÍCULA DE PARLA NO ANGLESA
GLOBUS D’OR A LA MILLOR PEL·LÍCULA DE PARLA NO ANGLESA
GRAN PREMI DEL JURAT AL FESTIVAL DE CANNES
INDEPENDENT SPIRIT AWARD A LA MILLOR PEL·LÍCULA ESTRANGERA

EN COL·LABORACIÓ AMB LES JORNADES MANRESA-MAUTHAUSEN AL MUSEU COMARCAL DEL BAGES

 

Sonderkomando / Testimonis

La figura extrema de la “zona gris” es el Sonderkomando. Con este eufemismo –Escuadra especial- las SS se referían al grupo de deportados a los que confiaba la gestión de las cámara de gas y de los crematorios. Eran los que tenían que conducir a los prisioneros desnudos a la muerte en las cámaras de gas y mantener el orden entre ellos; sacar después los cadáveres con sus manchas rosas y verdes por efecto del ácido cianhídrico, y lavarlos con chorros de agua; comprobar que no hubiera objetos preciosos escondidos en los orificios corporales; arrancar los dientes de oro de las mandíbulas; cortar el pelo de las mujeres y lavarlo en cloruro de amoníaco; transportar los cadáveres a los crematorios y asegurarse de su combustión y, por último, limpiar los hornos de los restos de ceniza.

Sobre estas escuadras ya circulaban historias vagas y parciales entre los que estábamos prisioneros, y fueron confirmadas más tarde por las otras fuentes antes mencionadas, pero el horror intrínseco de esta situación humana ha impuesto a todos los testigo una especie de reserva, por lo cual aún ahora es difícil hacerse una idea de lo que significaba estar obligado a realizar durante meses este oficio … Uno de ellos declaró: “En este trabajo, o uno enloquece durante el primer día o se acostumbra”. Y otro: “es verdad que hubiera podido matarme o dejarme matar, pero quería sobrevivir, para vengarme y dar testimonio de todo aquello. No creáis que somos monstruos, somos como todos vosotros, aunque mucho más desdichados” … De hombres que han conocido esta privación extrema no podemos esperar una declaración en el sentido jurídico del término sino otro tipo de cosa, que está en el lamento, la blasfemia, la expiación y el intento de justificación, de recuperación de sí mismos … Haber conocido y organizado las Escuadras ha sido el delito más demoníaco del nacionalsocialismo (LEVI, Los hundidos y los salvados.  pp. 46 y ss)

Levi se refiere, con todo, que un testigo, Miklos Nyisli, uno de los poquísimos sobrevientes de la última Escuadra especial de Auschwitz, contó que había asistido, durante una pausa del “trabajo”, a un partido de fútbol entre las SS y representantes del Sonderkomando.

Equipde futbol dels SS a Mauthasuen

Equip de futbol dels SS en el camp de Mauthausen

Al encuentro asisten otros soldados de las SS y el resto de la escuadra, muestran sus preferencias, apuestan, aplauden, animan a los jugadores, como si, en lugar de las puertas del infierno, el partido se estuviera celebrando en el campo de un pueblo (ibid, p. 40)

A algunos este partido les podrá parecer quizás una breve pausa de humanidad en medio de un horror infinito. Pero para mí, como para los testigos, este partido, este momento de normalidad, es el verdadero horror del campo. Podemos pensar, tal vez, que las matanzas masivas han terminado, aún que se repiten aquí y allá, no demasiado lejos de nosotros. Pero ese partido no ha acabado nunca. Representa la cifra perfecta y eterna de la “zona gris”, que no entiende de tiempo y está en todas partes. De allí proceden la angustia y la vergüenza de los supervivientes, “la angustia inscrita en todos del ‘tòbu vavòbu’, del universo desierto y vacío, aplastado bajo el espíritu de Dios, pero del que está ausenta el espíritu del hombre: todavía no nacido y ya extinto” (Levi , p. 74). Más es también nuestra vergüenza, la de quienes no hemos conocido los campos y que, sin embargo, asistimos, no se sabe cómo, a aquel partido, que se repite en cada uno de los partidos de nuestros estadios, en cada transmisión televisiva, en todas las formas de normalidad cotidiana. Si no llegamos a comprender ese partido, si no logramos que termine, no habrá esperanza.

1344205905_giorgio_agambenGIORGIO AGAMBEN, Lo que queda de Auschwitz. Pre-Textos, 2009 (p.24)

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LA MORT INDUSTRIAL: LA CAMBRA DE GAS
A Mauthausen, s’instal·là una petita cambra de gas, on hom calcula que hi foren gasejades unes 3.500 persones, sobretot jueus i soviètics, sent la darrera operació d’extermini la realitzada el 29 d’abril de 1945. També el camp annex de Gusen disposava d’aquesta sinistra instal·lació

Cap procediment tan expeditiu, però, com la cambra de gas, instal·lada feia poc al soterrani del crematori del camp. En aparença, una inofensiva sala de dutxes! El trespol era de mosaic i les parets tenien un fris de rajola vidrada que brillava a la llum potent dels globus penjats del sostre. D’un engraellat de tubs eixien a intervals regulars les peres de la dutxa. La porta era massissa i tancava a pressió contra un bastiment cautxutat, i a través d’una finestrella hom podia observar des de fora el que passava. Si els condemnats eren nouvinguts desconeixedors del camp, hom els feia despullar en una antesala rodejada de penja-robes i, en el moment d’entrar a la cambra, els eren donats uns trossets de sabó i unes tovalloles. Aquestes entrades no depenien del camp, sinó directament de la Gestapo. Famílies senceres, homes, dones i infants, havien passat per allí… Quan es tractava d’exterminar els malalts del camp, els refinaments del sabó i la de la tovallola eren jutjats innecessaris. Els escollits sortien de la infermeria nus de pèl a pèl i eren menats al suplici com els moltons a l’escorxador, a bastonades. (Joaquim Amat-Piniella, KL Reich. pàg. 225)

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LA DESAPARICIÓ DELS COSSOS
Els morts a qualsevol indret del camp o a la cambra de gas eren dipositats en recintes adjacents als crematoris, fins que la seva disponibilitat en permetia la cremació. A mesura que es multiplicaven els assassinats, malgrat l’augment del nombre de forns, aquests no eren suficients, i era freqüent la incineració en grans pires, o el simple abandó dels cadàvers, tal com succeí en les setmanes anteriors a l’alliberament.

Els cadàvers eren introduïts per una porta que donava a l’altra fatxada de l’edifici. Els portaven nus, amb una xapa de llauna amb el número de pres lligada al coll i, en espera d’ésser incinerats, els estibaven en una gran cambra frigorífica. Com que el forn no era gran i només cremava un centenar de cossos cada vint-i-quatre hores, promig sovint ultrapassat per la mortalitat del camp, res d’estrany no tenia que alguns cadàvers portessin setmanes i setmanes de dipòsit. Rubio s’adonà que, davant d’aquell espectacle, sentia més repugnància que pietat. Frantisek ruixava amb el seu aparell les dues piràmides de cadàvers tan curosament acastellats. D’uns es veia el cap; dels altres, els peus. La llum feble que entrava per una finestreta arran de terra semblava donar un volum excessiu a les dues muntanyes. Les exhalacions mefítiques es barrejaven a la picantor del desinfectant… (Joaquim Amat-Piniella, KL Reich. pàg. 199)

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